Connecteer met het leven

De reden waarom je klant je belangrijkste investering is

Niets is zo veranderd de voorbije tien jaar als het koopgedrag van de modale man, vrouw en genderneutrale medemens.

De klassieke toonzaal heeft plaats moeten ruimen voor een eindeloos virtueel aanbod met scherpe prijzen maar zonder begeleiding.

Ik heb dit zelf tien jaar geleden kunnen ervaren toen ik werkte in een zaak met een goede reputatie met drie generaties ervaring.
In het begin dat ik er werkte waren we er vaak met vier verkopers aan het werk en stond men met plezier aan te schuiven voor een extra service. Maar toen stilaan tot de lokale mensheid kwam dagen dat je die dingen ook online kon kopen aan een (niet altijd) goedkopere prijs werd service blijkbaar minder belangrijk.
Gevolg: de bezetting verkopers daalde naar 3, 2 en minder, men keek enkel nog naar de prijs en niet meer naar wat men er (niet) voor kreeg.

Het online verkoop is intussen stilaan al op zijn retours omdat de gratis cultuur van de dienstverlening naast de aankoop stilaan onbetaalbaar blijkt te zijn. 

Misbruik bleek frequent en de schade bleek enkel incasseerbaar door de grootste spelers. Er wordt nu zelfs in de virtuele wandelgangen geopperd om voortaan te laten betalen voor leveringen en retours.

Sommige goederen zijn nu eenmaal niet ideaal om te kopen zonder fysieke controle of deskundig advies. De websites probeerden dit te compenseren door met complexe logaritmes je vragen vooraf in te schatten. Maar het toevoegen van ‘advies’ van andere consumenten in vorm van een mening was eigenlijk toegegeven dat het systeem zijn beperkingen heeft.

En daarmee kom ik tot de essentie van mijn betoog.
Intussen verkoopt geen enkele winkel nog met een gezonde winstmarge en moet een zaak leven van de service die destijds werd verguisd. Mooie verpakkingen en trendy slogans geven terug wat voorheen werd weggenomen maar nu aan een hogere prijs. 

En dat is ook de weg dat een bewuste ondernemer moet ingaan, service is de echte meerwaarde van je zaak, de prijs is ondergeschikt geworden, of zelfs altijd al geweest.  Het is niet de prijs dat ervoor gaat zorgen dat je klant bij jou koopt, het is de service en dus is de belangrijkste investering de dienstverlening naar je klant toe, je klant is de enige, echte investering.

Want iedereen kan goedkoop zijn maar niet iedereen heeft de vakmanschap die je zaak bijzonder maakt.

Verder Bericht

Laat een reactie achter

© 2019 Juno-Media

Thema door Anders Norén