Connecteer met het leven

Hoe een negatieve reactie op sociale media ombuigen tot een positieve ervaring.

Door de ogenschijnlijk veilige anonimiteit van het internet kan men soms geconfronteerd worden met negatieve reacties op sociale media en vooral voor ondernemers en organisaties is dit een gegeven dat zeker doordacht moet worden behandeld. 

Want anders heb je het risico dat je boodschap helemaal dreigt verloren te gaan in deze negatieve spiraal en kan je zelfs blijvende schade oplopen die nadien moeilijk te corrigeren valt.

Daar is het heel belangrijk om aan negatieve reacties minstens evenveel aandacht te geven als aan lovende woorden. 

Hoe je dat het beste doet leg ik uit met een echt gebeurd voorbeeld.

Op de Facebookpagina van een lokale vereniging van handelaars las ik de volgende vraag: ‘Tag hier je vriendin met wie je wil gaan shoppen in (naam gemeente)  met de solden?’ 

Op zich een leuk idee met een interessante aanzet tot interactie mocht de expliciete vermelding van de berokken gemeente niet spontaan leiden tot vervuiling in de Thread.

Want al binnen het half uur ontstonden er laterale uitlatingen en gesprekken op deze vraag over hoe weinig keuze er was bij de lokale handelaars en hoe je beter alles online koopt. 

Deze negatieve reacties zijn onmogelijk te vermijden maar ze zijn wel om te buigen tot een positieve tendens als je als moderator van deze pagina snel en slim ingrijpt.

Wat hier in dit voorbeeld helaas niet gebeurde, de betrokken reacties werden eerst gewoon genegeerd en nadien zelfs verwijderd!  Dit is niet alleen niet zo slim maar ook gewoonweg zeggen aan je klanten: je hebt geen gelijk,  we weten het beter en geven geen zier om uw menig.

Een beter reactie zou zijn geweest:

‘Jammer dat je daar zo over denkt, als je even op onze website kijkt (url website) dan zie je nochtans dat we 22 specialisten in kleding hebben die dit weekend voor je klaar staan, wie weet een nieuwe ontdekking dicht bij huis?’

Vergeet niet dat je op je sociale media preekt voor de hele kerk. Maw, je kan misschien die ene persoon met die negatieve reactie niet op andere gedachten brengen maar hebt al de anderen die mee lezen gewezen op de troeven van je vereniging, beter nog je hebt extra traffic gecreëerd op je website….

Het bijkomende voordeel is hier dat je de negatieve trend hebt omgebuigd want elkeen die na je reactie nog zo’n uitlating wil doen zal nu erg terughoudend zijn, ze willen immers niet als ‘Leugenaars’ worden ervaren door de andere gebruikers want je info met concrete cijfers dwingt een zeker vorm van waarheid op.

Om dit onderwerp te sluiten wil ik wel specificeren dat ronduit beledigende reacties en beschuldigende uitlatingen naast de kwestie helemaal geen plaats hebben op je pagina. Deze behoeven dan ook onmiddellijk te worden verwijderd, gaat het om steeds dezelfde persoon is een ‘ban’ van deze persoon aangewezen.

Wil je hier meer over weten of wens je dat wij je pagina (helpen) beheren voor een beter resultaat? Contacteer ons dan gerust voor een vrijblijvende afspraak.

Juno

Social Media Coach

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2019 Juno-Media

Thema door Anders Norén